https://www.google.be/maps/place/Values+Media+bvba/@50.7662318,4.2521034,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47c3c88248996ac3:0xd5ba195e5def04bb!8m2!3d50.7662284!4d4.2542921?hl=nl
Home / Kennisbank / Inbound marketing / Content marketing. Iets voor non-profit organisaties?

Content marketing. Iets voor non-profit organisaties?

Content marketing. Iets voor non-profit organisaties?

Content marketing is een marketingtechniek die je steeds vaker zal horen. Maar wat is het? Wat typeert deze marketingvorm? En is het een techniek die je in het kader van je non-profit organisatie kan inpassen?

Content marketing: een definitie

Volgens het Content Marketing Institute is content marketing “communiceren met uw klanten en prospects zonder te verkopen. De essentie van contentmarketing is de overtuiging dat wanneer we waardevolle en relevante informatie leveren, (potentiële) klanten ons zullen belonen met opdrachten/bestellingen/steun, …”

Aan de basis van de strategie liggen volgende overtuigingen;

  • Wie zinvolle informatie levert creëert vertrouwen en sympathie
  • Wie alleen maar wil verkopen (kijk hoe goed wij zijn!) creëert weerstand
  • Content marketing is niet vrijblijvend en mikt op “resultaten” via meer leden, meer bezoekers, meer volgers op sociale media, …

Voor non-profit organisaties?

Meer dan ooit.

Tenzij je je richt op een beperkt aantal mensen en je een kei bent in het uitbouwen en onderhouden van persoonlijke relaties met hen, mis je vandaag communicatiekansen wanneer je niet vlot online gevonden.

  • Iemand wil meer weten over de standpunten van een lokale actiegroep
  • Iemand is op zoek naar ideeën voor een lokale uitstap
  • Iemand is op zoek naar concrete hulp voor een kind, partner, ouder of vriend

Die informatie vinden ze vandaag

  • Online: website, sociale media, …
  • Via lotgenoten die hen op weg zetten
  • Via lokale pers

Content marketing verbindt de wensen van de zender (je non-profit organisatie) en de ontvanger (je publiek).

De “zender

  • Je wil gevonden worden via Google, sociale media, de pers, …
  • Je wil dat je initiatief bij de juiste mensen gekend is
  • Je wil dat men gemakkelijk met jou contact kan opnemen: lid worden, op bezoek komen, informatie vragen, …

De “ontvanger

  • Ze willen goede informatie die hen helpt een mening of beslissing te onderbouwen
  • Ze doorprikken vage of niet-onderbouwde informatie
  • Ze willen waardig behandeld worden

De kern van content marketing?

Relevante, zinvolle informatie die meer bezoekers naar uw sociale media of website trekt (in die zin is contact marketing ook verbonden met inbound marketing). Geen reclametaal. Hoe je dat doet, zullen we stelselmatig via deze blog verhelderen.

Geef een reactie

Top

Contacteer ons voor een vrijblijvende voorstelling van het NPMI